Elektromobily nebo vodík? Trh rozhodně

3
192
Carsharing in Amsterdam. Car2go is the world's first free-floating carsharing service. Our fleet operates without fixed rental stations. All you need is the app. Grab a car2go anywhere in the Home Area of Amsterdam. When you're done, park it back on the streets for free. Amsterdam is the capital and most populous city of the Netherlands. Amsterdam is in the province of North Holland.

První slovenské vodíkové auto odpremiérovalo v Dubaji.
Zatímco elektromobily a plug-in hybridy tvořily ve loňských prodejích nových aut v celé EU až 19 procent, tak u nás vykryly jen tři procenta. To je hluboko pod evropským průměrem.

Slovensko v podpoře elektromobility vážně zaostává, co kritizují automobilové svazy či lidé z autoprůmyslu. Slovenští politici přitom hlasovali pro a připojili se k Zelené dohodě, kde Evropská komise deklaruje ambice vybudovat uhlíkově neutrální Evropu do roku 2050. Slovensko má tak v této oblasti ve smyslu evropské legislativy určité závazky a ty bude muset splnit.

Elektromobilita na cesty nepřijde. Už je dávno zde
Na jedné straně zde máme ministra hospodářství Richarda Sulíka (SaS), který v tématu rozvoje alternativních druhů dopravy lavíruje mezi dvěma koncepty. Na té druhé představitele automobilového průmyslu, kteří upozorňují, že Slovensko je v elektromobilitě na ocase Evropy.

Trh rozhodně

Resort hospodářství deklaruje, že má zájem na rozvoji alternativních druhů dopravy. O ministru hospodářství Richardu Sulíkovi je už přitom dlouho známo, že má velké ambice s vodíkem. Loni dokonce vláda schválila Národní vodíkovou strategii, která by měla pomoci v rozvoji tohoto druhu dopravy. Na druhé straně Slovensku zatím chybí jasná strategie a konkrétní plán podpory elektromobility. „Pracujeme na rozvoji obou konceptů. Trh rozhodne, který zvítězí,“ zdůraznil Sulík.

Charging an electric car battery

Podpora elektromobility může vypadat různě. Ať už přes nepřímé finanční benefity, podporu infrastruktury či mnohdy diskutované přímé dotace konečným zákazníkům. Právě s přímou podporou nákupu elektromobilů se Slováci podle všeho už v nejbližší době mohou rozloučit.

Stát se chce totiž nově primárně zaměřit na rozvoj nabíjecí infrastruktury. „Právě dostupná a kvalitní infrastruktura může přispět k většímu rozvoji alternativních druhů dopravy,“ informuje tiskové oddělení resortu hospodářství.

Kromě budování národní sítě ultrarychle nabíjecích stanic na dálnicích a rychlostních silnicích počítá Sulíkův resort také s použitím schémat pomoci pro obce, samosprávy i právnické subjekty při budování místní nabíjecí infrastruktury. Finanční zdroje na takovou infrastrukturu jsou vyčleněny například z Plánu obnovy a odolnosti.

Předchozí článekTři super triky, aby váš byt vypadal vždy dokonale uklizený! A návštěvy se mohou přihrnout kdykoli
Další článekPřekupnictví s teplem? Je potřeba to řešit, říká zástupce bytových domů